De Lorzie en Corona, een onmogelijke keuze

“Waarom zijn jullie nog niet open? Ik heb er recht op om naar binnen te mogen! Wie denken jullie wel niet te zijn, dat ik geen koffie bij jullie mag komen drinken?”

Het afgelopen jaar is al vaak met de bewoners van Wormerveer gecommuni- ceerd over de vraag waarom wij helaas de voordeur gesloten houden. Er is ook aangegeven dat er wel degelijk activiteiten zijn, maar alleen op afspraak en op kleine schaal. Alleen zijn veel omwonenden het hiermee jammer genoeg niet eens.

Leuk is het niet om allerlei verwensingen naar je hoofd gegooid te krijgen. Dat is op persoonlijke noot gebeurd, maar vooral ook via de diverse social media kanalen. En dat maakt ons erg verdrietig. Het bestuur en beheer hebben zich nu eenmaal te houden aan de huidige regels en richtlijnen van de overheid. Voor de Lorzie gelden dezelfde regels en richtlijnen als voor de “normale” horeca.

Als horeca-organisatie hebben we te maken met de 1.5 meter-regeling. Dit betekent voor ons dat wij het buurt- centrum maar beperkt kunnen gebruiken, omdat vaste zitplaatsen verplicht zijn. Net als het van tevoren reserveren. Ook al is de regel voor het maximaal aantal gasten losgelaten, de 1.5 meter blijft gelden. Dit betekent dat de Grote Zaal die normaal 50-60 personen kan hebben, nu voor slechts maximaal 23 personen in te richten is.

Verder moet je binnen in de algemene ruimte met kuchschermen werken. Wat voor ons ondoenlijk is, gezien onze activiteiten. Op dit moment is entertainment niet toegestaan in een setting als die van ons. Daarom zijn er helaas nog geen Jazz-matinees.

Als wij meer bezoekers willen ontvangen, dan moeten we afzien van de 1.5 meter- regeling. Dit betekent dat we moeten gaan werken met een coronatoegangsbewijs, dus een negatieve testuitslag, een vacci- natiebewijs of een bewijs dat een persoon hersteld is van corona. Wie gaat dat controleren?

We moeten niet vergeten dat wij een vrijwilligersorganisatie zijn, waarbij veel vrijwilligers wat ouder zijn en ook te maken hebben met onderliggend lijden. Hoe kunnen wij deze vrijwilligers beschermen tegen mensen die niet zo aardig en netjes zijn?

Het liefst geven we mensen de ruimte en maken ze blij.

Wat wij ook vaak horen, is de vraag of we niet failliet gaan? Die vraag snappen we heel goed.

Gelukkig krijgen we nog steeds subsidie van de gemeente en van de overheid (NOW). Wij hebben onze vaste klanten en ook nieuwe klanten weten ons te vinden om (in beperkte mate) hun activiteit bij ons uit te voeren. Hierdoor komt er een deel van de omzet binnen, waardoor we kunnen blijven doorgaan met wat wij het liefst doen: mensen de ruimte geven en blij maken.

Wat wij aan u allen vragen, is een beetje begrip en geduld. Wij kunnen hier tenslotte ook niets aan doen. Wij doen ons uiterste best om in
de huidige omstandigheden voor iedereen een fijne plek te zijn en te blijven, waar iedereen zich thuis voelt.

We blijven hopen op betere en nieuwe tijden waarin we weer volledig open kunnen voor iedereen! Hopelijk tot snel!

Ook namens het bestuur van buurtcentrum de Lorzie,

Esmeralda Egberts
Beheerder

Fotobijschrift: De Sluis brengt taal- en kletsmaatjes en nieuwkomers samen, zodat men echt kan integreren! Voorop staat de taalontmoeting met Zaankanters. Elke woensdagmiddag en donderdagavond in de Lorzie.

Nieuwe vrijwilligers

Natuurlijk zijn we nog altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers die zich willen inzetten voor Wormerveer en omgeving. Als je belangstelling hebt om bij ons aan de slag te gaan, neem dan contact met mij op door middel van een e-mailtje naar beheerder@delorzie.nl met jouw gegevens en een korte uitleg wat je graag wilt doen. Dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

Deel dit verhaal met je vrienden

Terug

Heb je dit ook gezien?

Geen berg te hoog

vrijdag 22 oktober 2021|